ORDER FORM VELVETSEHA COLLECTION

Name:
Shipping Adress
poscode
Phone No.
Email Address:
Product Code & Quantity
Payment Method

Click here to create your own form.

Saturday 23 January 2016

Pregnancy Checkup Week 27: Kurang Pergerakan Baby Dalam Kandungan

Assalammualaikum

2 hari selepas kenduri adik, malam tu family kite ajak dinner di Restaurant Nurul dan macam biasa menu masakan adalah berkonsepkan ikan 3 rasa, tomyam and so on on. Ada pula yang order kerang bakar, so fikir kerang ni dapat naikkan HB pulunla kite pun makan. Walaupun setiap kali makan kerang, terasa was was dan takut sebab penah terjadi bila makan kerang tekak jadi gatal ataupun kerang tu busuk. Takut effect pada baby dalam kandungan nanti.

Lepas habis makan, kite dan husband pun balik ke rumah mak mertua memandangkan malam tu turn tido di rumah mak mertua. Masa dalam bilik around pukul 10 malam rasa pelik sebab baby kurang bergerak. Husband pula tak ada time tu sebab keluar jumpa orang di luar. Kite cuba ubah posisi dari mengiring ke menelentang, masih tiada pergerakan. Kite pun berfikiran positiflah mungkin anak tengah tidur. Pukul 12 tengah malam anak still tak menunjukkan tanda tanda bergerak. Kite terus ke dapur capai botol air sejuk dalam fridge, terus bawa ke bilik dan minum. Habis tu, kite baring sambil usap perut. alhamdulillah 10 minit kemudian baby pun bergerak. Bila husband balik around kul 1 pagi, baby masih menendang nendang sampailah kite terlelap.

Keesokkan paginya, sekali lagi baby berdiam diri. Puas kite pujuk. SELALUnya time dia aktif adalah pada pukul 10 pagi sehingga 12 tengah hari. Tapi serius, baby sangat sangat kurang bergerak. Sangat tak normal cara pergerakan baby. Kita sebagai ibu haruslah sangat tahu macam mana pergerakan anak kita sendiri kan. Pukul berapa dia aktif, kuat mana tendangan dan tumbukan dia, posisi kita yang macam mana yang boleh buat dia aktif, makanan apa yang buatkan dia aktif. Setiap ibu pasti tahu walau tak banyak, sedikit pun jadilah pasal anak dalam perut dia. Ni bila baby kite tak bergerak, kite jadi pelik dan risau.

Suami tanya, nak pergi jumpa doctor tak? Kite cakap, bagi masa dari pukul 10 pagi sampai pukul 12 tengah hari dulu. Incase tak bergerak juga, baru kita ke sana. MAsa berlalu pergi sehingga pukul 2 tapi baby hanya bergerak sedikit sangat dan sangat lemah sehingga kite sendiri confuse eh tu baby bergerak atau apa?

Masuk pukul 4 petang, keadaan masih sama dan kite tak sanggup tunggu lebih lama. Takut sekiranya terjadi pape pada anak nanti. Macam macam perkara negative yang kite fikir, bukan kite berharap atau mendoakan terjadi tapi kita semua tahu ada kes di mana anak meninggal di dalam kandungan walaupun kandungan telah melepasi 2nd trimester atau 3rd trimester.

Dalam perjalanan tu, fikir klinik mana yang kite nak pergi sebab tak pernah lagi check baby di klinik area Sungai Petani. Dalam fikiran ada dua aje klinik yang kite nak tuju. Satu Klinik Husna yang terletak di Taman Ria dan satu lagi Klinik SP Family yang terletak di Market bertentangan dengan KTM Sungai Petani. Lastly, Klinik Sp Family menjadi pilihan kite. Alhamdulillah patient tak ramai dalam 2 orang sahaja.

Selesai 2 orang patient tadi, nama kite dipanggil. Doctor minta kite baring di katil untuk buta scan. Sebelum tu, dia ada tanya kite pasal kerisauan baby kurang bergerak. Kite pun explain la dari malam semalam sehingga ke petang tu pergerakan baby yang kurang memuaskan. Seperti biasa, doctor letakkan gel di perut dan mula melakukan scan.

Doctor senyum dan kata baby sedang tidur. Heart beat dia Alhamdulillah normal berdenyut. Doctor gerak gerak baby kata ibu risau baby tak bergerak. Bangun lekaih, gerak tuk ibu ni. Hi.Hi. Doctor cakap posisi baby dalam keadaan bersujud. Kite pun ketawa. aik bersujud lagi. Hari tu saya scan anak di tempat saya, doctor pun cakap dia sedang bersujud. Doctor kata anak ni rajin macam ibu dia. Rajin bersujud. Errr . . .

Nama Doctor ni Jasmima, patient friendly. Banyak yang dia terangkan tentang baby. Kite suka doctor yang banyak penerangan, kadang kadang benda yang tak terlintas di fikiran, dia dah cerita. Certain doctor ada yang susah nak buka mulut. Harap kita dah tahu semua benda. Kita tanya baru nak jawap. Susah la macam ni tambah first experience mom macam kite.

Ni report dari hasil scan. Baby dalam position sonsang, berat dalam 917g dan air ketuban 11. Alhamdulillah. Itu aje yang bonda awak nak tahu yang awak selamat. 

Charge yang di kenakan untuk scan 2D berharga RM 80. Berpatutan la juga. 


-x0xo-

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...