ORDER FORM VELVETSEHA COLLECTION

Name:
Shipping Adress
poscode
Phone No.
Email Address:
Product Code & Quantity
Payment Method

Click here to create your own form.

Tuesday 19 November 2013

Jenis kain chiffon


Assalammualaikum.
Selamat pagi Malaysian.

Hari ini kite merajinkan diri untuk belajar jenis kain chiffon setelah berhari hari pening untuk memilih jenis kain chiffon yang bagaimana untuk membuat baju nikah.

Apa?? Kain chiffon ada banyak jenis? Jeng.jeng.jeng. =.='

Bila sebut kain chiffon mesti setiap antara kita dah terbayang kain tersebut merupakan fabrik yang lembut, flowy, nipis dan sejuk. Lately ni, ramai B2B memilih kain chiffon sebagai fabrik utama bagi baju akad nikah kerana kain chiffon dapat menampilkan kelembutan pada si pemakai.

Chiffon Viscose
Type chiffon yang pertama ialah Viscose Chiffon. kadar kandungan komposit viscose dalam fabric ni adalah 100%. Ada sesetengah negara tak panggil Viscose chiffon tapi dia panggil fabric Japan 30 x 30, which adds a feature of be hand dyed and dip dyed, for unique colouring effects and combinations in the garment. Kain ni  boleh dikatakan sgt lembut and delicacy because of viscose, gives it an extra comfort for all types of fashion wears.

Chiffon Polyester
The quality range of Polyester Chiffon offered by us is in compliance with international standards and has helped us garner a rich clientele in the market. Alluring colours, splendid designs and innovative patterns of these fabrics make them hugely popular in the market. Widely demanded in the fashion industry, polyester chiffon offered by us is reckoned for features such as skin-friendliness and colour fastness.

Chiffon Silk
Kebanyakkan busana menggunakan chiffon jenis ini. Fabric ini juga boleh dikatakan elegant chiffon kerana tekturenya yang sangat lembut dan ringan. Mampu menghasilkan effect flow yang mantap. Chiffon ini juga boleh kategori yang kuat antara chiffon, so dia mampu menampung kadar keberatan manik dengan tidak koyak. Chiffon silk is very slippery and is difficult to cut a sew because of its flimsy texture.

Chiffon Georgette
Chiffon  jenis ni biasanya digunakan sebagai lining kepada chiffon silk tapi ada sesetengah butik yang kurang arif tentang fabric akan konfius antara georget dan silk. So berhati2 bila butik kata chiffon silk, pegang dan sentuh fabric itu. Chiffon silk sangat lembut manakala georget agak keras dan berat. Highly recommended to make a shawl.

Sebenarnya kite sendiri pun tidak tahu nak membezakan antara jenis jenis kain ini melainkan tengok sendiri label yang di nyatakn apabila hendak memilih. Kemudian sentuh sendiri dan nilai mana yang kite nak untuk jadikan fabrik baju kite nanti. Tapi mostly yang kite survey ramai yang menggunakan Chiffon silk.

Chiffon georgette pula selalu di recommend oleh kak long sebab fabric ini berat dan jatuh ke bawah. Cantik kalau nak buat tudung atau gaun cumanya mungkin tak bagi effect "terbang" bila di tiup angin.


-x0xo-

4 comments:

Kasihnya Cinta said...

Assalammualaikum;

Dan paling penting, harus tahu klw chiffon tu akan meninggalkan "bekas" atau mark. Bila kita berpeluh, and once pelih dah kering dekat baju. Dia akan tinggalkan mark seperti map ke tak?

Unknown said...

agreed. even anggapan kita chiffon adalah nipis tapi pasti akan berpeluh. Would consider about that. thnks!

Unknown said...

Assalamualaiku....nk tanya...Chiffon georgette ni nk bli katbmne ya n bpe semeter..tq

Anonymous said...

Mereka akan beri harga kurang Dari 20 ringgit tp utk semeter harga 9.90 sen dkt tmpt sya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...