ORDER FORM VELVETSEHA COLLECTION

Name:
Shipping Adress
poscode
Phone No.
Email Address:
Product Code & Quantity
Payment Method

Click here to create your own form.

Friday 29 August 2014

Part 1 : Trip to Sarawak


Assalamualaikum.

Seminggu away from office sebab bercuti dan lagi dua hari lagi tamat perkhidmatan dalam kerjaya sekarang. So nak rasa bermalas malasan ke nak rasa excited?

Bercerita mengenai family trip baru baru ini, kami berempat (fil,mil,adik in law dan kite) bertolak dari Sg Petani hari Khamis lepas (21.08.2014). Asalnya nak naik Myvi kite aje, tapi di fikirkan semula boot myvi tak luas nak letak barang and some more nak muatkan satu family kak sha lagi supaya bagi jadi satu sahaja kereta untuk pergi ke airport. So last decision guna unser abah. Bertolak pukul 12.30 tengah hari lebih kurang tapi sampai nya di rumah kakak pukul 9. What does it took too longggg? Ha.ha.

Inila jadinya. Kereta unser breakdown di tengah jalan. Dekat dengan slim river (if i'm not mistaken). 2 3 jam juga la habis masa di situ. Tapi tak apa, semua orang cool sebab benda nak jadi kan. Kalau tak jadi, tak de la cerita untuk di ceritakan pada saudara dan tak adalah kite boleh update dalam blog. Iye tak? cuma kesian dekat abah la, belum sempat lagi sampai Sarawak, dah habis RM 300 hanya semata tukar barang kereta.

Minta tolong orang PLUS datang tarik kereta kami

Kereta di tarik keluar dari highway bagi memudahkan kereta di baiki


Selepas semuanya selesai, perjalanan di teruskan ke sg buloh - rumah kak sha. Seperti yang kite perkatakan tadi la, sampai sana jam sudah menunjukkan pukul 9 malam. Alhamdulillah setelah 9 jam berada di atas jalan raya. Sampai sana, sempat juga kami berehat sementara menunggu family kak habis packing. Dah settle, kitaorang teruskan lagi perjalanan ke kajang - rumah paksu. Masa tu, kite rasa kepelikan sebab tengok diorang masih segar lagi nak teruskan travelling. Kalau kite dengan family kite, memang takat pukul 10 malam ajelah travel. Penat badan. Tapi diorang seolah olah pukul 11 malam tu masih lagi awal. Itulah bestnya bila dapat chance berjalan dengan keluarga sebelah suami, baru kita tahu cara diorang macam mana. Setidaknya berkembanglah sedikit cara hidup kita.

Agenda hendak ke rumah paksu, nak minta tolong paksu hantarkan kami semua ke aiport. Kalau tanpa pertolongan paksu, terpaksa meletakkan kereta di airport dan kemungkinan mahal pula harga parking yang akan di charge nanti.

That is the purpose we plan to use kereta unser so that everyone can fit in the car. 8 Adult and 2 kids. Boarding time kitaorang awal dalam pukul 6.30 pagi. So kalau dari Kajang ke KLIA 2 tu kena bangun seawal 4 pagi la untuk ke sana. Masa sampai rumah paksu, hashben belum tiba lagi. Sebab hashben straight away from quaters dia. Dan dia pun belum lagi renew pasport. Memang malam tu dia agak terkejar sedikit lah dengan baru balik dari office, kemudian solat apa semua terus heading ke UTC untuk renew pasport. Sampai rumah paksu around pukul 12 tengah malam. Kesian kan? Tapi my hashben still gagah, sangat relaks.



Selfie dengan kakak Awliya semasa di dalam flight

Penerbangan dari Sarawak mengambil masa selama 2 jam. Dan di sebabkan flight yang kitaorang naiki adalah AirAsia, so no foods are provided unless u pay for it. Harga tiket AirAsia dari KLIA ke Sarawak RM 220 lebih untuk two ways. Ini rate waktu promosi. So, di sarankan lah kalau kalau rasa nak melancong tu, kena la rajin rajin kan diri mencari tiket promosi. Sebab untung which is u can save the badget.

Setibanya di Airport Bintulu



























Sampai di Airport Bintulu, kami semua di jemput oleh paksu (adik kepada ayah). Paksu dan keluarga memang menetap di Sarawak atas sebab Pak Su bekerja di situ. That's why lah kami merancang untuk bercuti di Sarawak kerana mempunyai saudara di sana. Alang alang paksu masih berada di Sarawak, bolehla paksu jadi tourist guide kami, malah paksu juga bisa membawa kami masuk ke Brunei. Thanks Paksu =.=

Sesampainya kami di perkarangan taman rumah paksu, kite terkejut melihat besarnya rumah paksu. Kira tak adalah nanti bila kami semua menginap rumah paksu membuatkan rumah menjadi sempit. Tak adalah kite rasa bersalah pula sebab menambahkan beban tuan rumah. Kite kan orang luar. =.=''


Terpesona dengan kemeriahan bunga kembang pagi

Selama berada di Sarawak, isu makanan tidak langsung memberikan masalah pada kite dan ahli keluarga yang lain. Kami tidak perlu sentiasa membeli lauk lauk di kedai makan kerana mak su dan abah adalah main chef. Abah memang tidak dapat di sangkal lagi kehebatan dalam bidang memasaknya. Untung mak dan anak anak abah. Eh, kite pun untung dapat mama dan abah kite. Masing masing mempunyai kehebatan tersendiri.

Maksu hidangkan kami semua dengan lobster untuk makan tengah hari sebelum para lelaki pergi ke masjid menunaikan solat Jumaat. Waktu di Sarawak masih sama dengan waktu di semenanjung cumanya terbit matahari di Sarawak lebih awal 1 jam dari semenanjung. Kiranya kalau di semenanjung pukul 6 masih lagi gelap, tapi di Sarawak dah terang bederang. Waktu solat juga terdapat perubahan sedikit dan menyebabkan sedikit kekeliruan. Zohor di Sarawak sekitar pukul 12.30 tengah hari.


First time makan lobster dan dengarnya harga sekilo lobster adalah RM 8.00. Murahla! Tak tahu lah paksu beli berapa kilo, sebab terlalu banyak sangat sampai tak termakan. Harga seafood di sana memang murah dan heaven! Sapa yang penggemar makanan sea food di syorkan beli dan masak sendiri. Harga sotong pula di Sarawak RM 7- Rm 8 sekilo. Di Semenanjung kata abah dalam RM 15. Dua kali ganda kan?

Selepas selesai para lelaki menunaikan solat Jumaat, kami semua di bawa oleh keluarga paksu ke pantai yang berdekatan dengan rumah paksu. Tak ingatlah pantai tu nama apa. Kite kalau bab bab nama ni memang susah ckit nak melekat masuk ke kepala.

Kite memang tak boleh  tahan lah tengok si paling kenit tu. Memang betul betul mencairkan hati guer




Ma family

What a so lovely couple

Gambar kitaorang takde sebab angin fus fus ckit. Ha. Ha. small matter and we already fix it. =)


So ini lah aktiviti kitaorang hari pertama jejak kaki di Sarawak. Malamnya kitaorang just stay at home simpan energy secukupnya. Sebab esok pagi lagi besar aktiviti menanti kitaorang dari pagi hingga ke malam untuk travelling.

Next cerita will be update in next entry, okay?

Ouh ya, esok 30.08.2014 will be my last day working in current company. Because I resign and follow my husband to Klang. =)


-x0xo-

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...