ORDER FORM VELVETSEHA COLLECTION

Name:
Shipping Adress
poscode
Phone No.
Email Address:
Product Code & Quantity
Payment Method

Click here to create your own form.

Sunday 14 February 2016

Pregnancy Update 31w3d: Keputihan dan Kegatalan Ketika Hamil

Assalammualaikum

Selamat berhujung minggu. Hari ni terasa tidak mahu kemana mana. Rancang dengan suami, hari ini kita kena decide cari nama untuk anak sebab kebarangkalian untuk prem deliver is anytime. Kesian kat anak, nanti dah keluar bonda ngan papanda dia masih tidak punya nama untuk di berikan.

Ok, update kali ni bukan nak cerita pasal nama. Tapi pasal keputihan dan kegatalan di bahagian private part. Fuh, kegatalan bukan boleh di bawa berbincang lagi. Sekejap sekejap gatal, bila dah gatal tu terpaksa la ke tandas untuk cuci. Memang penat tambah bila malam menjelma. Tak tahu kenapa asal malam sahaja, kegatalan makin menjadi jadi sampai tidur malam pun terbantut. Memang rasa scary bila fkir hari nak menjelang malam, sebab kang nak tidur pun payah. Asyik ke tandas sahaja untuk basuh. After basuh pun bukan 100% lega, masih tinggal berapa percent kegatalannnya itu. (T.T)

Perkara ni bukan baru seminggu dua kite alami, tapi dah sebulan sebenarnya. Drag dari sehari ke sehari nak jumpa doctor tapi tak jumpa jumpa juga sehingga minggu lepas kite ada checkup di kk baru berkesempatan nak beritahu nurse. Nurse bagi petua guna air suam + garam then cuci di bahagian tu. Nak refer doctor on that day pun tak dapat sebab patient terlalu ramai. Nurse minta kite datang next time then baru boleh arrange dengan doctor.

Petua yang nurse bagi tu, kite amalkan juga. Tapi tak berkesan sangat. Kite ada baca tentang kegatalan + keputihan ni dari internet serta bertanya dengan kawan kawan yang berpengalaman. Bahaya juga sebenarnya kalau kita biarkan perkara ini berlanjutan.

Ada sorang kawan kite ni, keputihan yang melampau teruk sehinggakan mengalami keguguran di awal kehamilan. Kite pun ada juga baca, if penyakit ini terlalu teruk boleh effect pada kandungan dan menyebabkan samada kelahiran pramatang, keguguran dan kecacatan pada anak.Wallahualam.

Bagi mengatasi masalah kebimbangan ini, kite ajak husband jumpa doctor. Sampai di Hospital Umra, kite request Dr. Wan Elly untuk merawat kite dan pada mulanya ada sedikit masalah, sehingga kite perlu di tukarkan pada doctor lelaki. Kite pun rasa nak cancel je rawatan tuk hari tu, dan datang semula keesokan harinya. Berapa minit kemudian, nurse panggil dan beritahu Dr. Wan Elly available dan boleh rawat kite. Alhamdulillah. Number kite pun di panggil, kite dan suami pun masuk ke dalam bilik rawatan. Kite diminta oleh Dr untuk baring dan sample akan di ambil di bahagian bawah. Di sebabkan hari tu kite puasa ganti, dan jam pun telah menunjukkan pukul 7.10 malam, kite bagitahu Dr boleh tak after maghrib kite proceed. Dr cakap proses pengambilan sample tak membatalkan puasa sebab bukan ambil sampai ke dalam, cuma bahagian luaran sahaja.

Sebelum berbaring, Dr minta kite tanggalkan panty dan seluar. Kaki di minta angkat dan buka bagi memudahkan pengambila sample. Ha.Ha part ni memang sangat malu plus seram. Dr tunjukkan stickk panjang yang digunakan untuk ambil sample tu. Ingatkan sakit, rupanya tak sesakit mana pun bagi kite. Entah, tiap orang lain lain tahap kesakitan sesorang tu kan. Sebab kawan kite ada kata sakit dan ada yang kata tak sakit. Alhamdulillah nasib kite tak sakit cuma rasa ketidakselesaan di situ masa proses berlaku. Tak lama mana pun, Dr kuis guna stick then simpan dalam plastic sample.

Dr cakap result nanti akan di berikan 2 minggu lagi sekali dengan monthly checkup kite. 3 jenis ubat di berikan pada kite. Ubat pencuci di bahagian private part, ubat makan dan ubat insert.

          Ini ubat jenis makan. Makan sekiranya tak tahan gatal sahaja. 2 kali rasanya kite makan ubat ni.

Pinetarsol Gel
Pencuci ni best. 3 kali sehari guna. Cuci pada bahagian private part. Baunya seperti bau sireh.

 Clotrimazole vaginal
Ubat ini sedikit seram. Wajib pakai secara 3 kali berturut turut. Macam mana cara penggunaanya? Melalui insert ke tempat vagina. Seram kan bila dengar. Ada satu stick panjang untuk kite kepitkan pil ubat tu dan tolak masuk ke dalam vagina. Ha.Ha.Ha. Masa di hospital lagi kite dah berfikir fikir macam manalah kite nak buat nanti.

Yang memainkan peranan dalam memasukkan ubat ke dalam vagina adalah husband kitelah. 3 hari perlu pakai 3 hari itu jugalah setiap kali husbnad nak masukkan kite bagi banyak alasan. Takut punya pasal. Sebenarnya bukanlah sakit sangat sangat pun, cuma rasa benda masuk ajelah dalam kite punya. Dah tu husband tanya, macam mana nanti nak bersalin. Baby lagi besar dari pil ubat ni. (T.T)

Alhamdulillah, dengan izin Allah lepas 3 4 hari hilanglah kegatalan yang tak tertahan tu. Segala jenis ubat yang di beri pun kite stop gunakan. Cuma keputihan sahaja ada tinggal sikit sikit.



-x0xo-


1 comment:

Ct DJa said...

Kita pertengahan tu ada jugak kena gatal2.. Tp keputihan tu mmg smpai sekarang ada. Cuma xgatal la. Kena sentiasa make sure kering. Masa dulu2 penah kena gatal2, p farmasi je. Dia pesan jgn basuh guna air suam and garam. Makin gatal.. Dia syor guna lactacyd xsalah kita nama dia. Warna pink utk cuci bhgn tu. And ok.. Now dah x guna sbb takut kering. Nnti gatal semula. Hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...